In tijden van de 2008-crisis wachtte ik om te starten met mijn opleiding bij KLM. Tot een vriendin mij attendeerde op een baan in de arbeidsbemiddeling. Per toeval rolde ik in deze branche, wat achteraf perfect aansluit bij mij als persoon. Ik help graag mensen vooruit en breng nieuwe inzichten. Na negen jaar bij dezelfde opdrachtgever stapte ik over naar Yellow Rockets. Mijn eerste interim opdracht: Senior Corporate Recruiter bij NS.
Bewuste keuze voor interim
Een toeristische opleiding, en een seizoen vliegen bij Transavia verder, besloot ik in 2008 de overstap te maken naar de arbeidsbemiddeling. Ik startte als intercedent om het recruitmentvak eigen te maken. De laatste twee jaar werkte ik voor dezelfde werkgever, maar dan als RPO Recruiter. Dat was leuk! Door de tijdelijk opdrachten kom je constant bij nieuwe bedrijven en leer je veel over de verschillende bedrijfsdynamieken. Vanwege het vaste dienstverband bij het arbeidsbemiddelingsbureau voelt dat als een thuishaven. Na negen jaar was het tijd voor iets nieuws. Dus toen Yellow Rockets een LinkedIn bericht stuurde, werd ik nieuwsgierig. Ik ging met ze in gesprek.
“Door tijdelijke opdrachten kom je constant bij nieuwe bedrijven en leer je veel van de verschillende bedrijfsdynamieken. Dat is leuk!”
Enigszins veilig overstappen
Waarom ik nieuwsgierig werd? Dat weet ik niet, maar het gesprek gaf de doorslag. Bij Yellow Rockets zijn ze toegankelijk, vriendelijk en geen ‘snelle jongens’. Dat vond (en vind) ik prettig. Ik besloot het gewoon te doen. Een nieuwe omgeving, klanten en andere markt gaf mij positieve energie om verder te groeien. Dit alles binnen het vak wat ik goed beheers: recruitment. NS had handjes tekort en zo ontstond mijn eerste recruitmentopdracht.
Meegaan op de trein
NS is een gestructureerde organisatie die haar recruitmentproces op orde heeft. Voor mij betekent dat instappen op een rijdende trein. Dat maakt het werk niet minder leuk, er is genoeg werk te verzetten. Zoals je je kan voorstellen heeft corona er flink ingehakt. Hierdoor werkt NS overall met veel interimmers om, wanneer nodig, snel op te schalen. En daar haal ik dan ook mijn energie uit. Het zo goed mogelijk behandelen en opvullen van de uiteenlopende vacatures, waarin ik in de communicatie altijd een stukje ‘Rachida’ leg. Dat werkt.
“Ook bij een operationele opdracht kan je jouw kwaliteiten inzetten. Ik leg in mijn communicatie altijd een stukje ‘Rachida’. Dat werkt.”
Adviseren binnen mijn HR vakgebied
Ondanks de vrij operationele opdracht blijf ik kritisch kijken naar processen of plannen. Ik vind het belangrijk dat ik mijn kennis gebruik om de juiste mensen te werven. Dus adviseer ik managers of zet ze met beide benen op de grond. Dit met een bepaalde doortastendheid en brutaliteit, want ‘nee’ verkopen is soms nodig. Een schaap met vijf poten ga je simpelweg nooit vinden. Verwachtingen managen en continu communiceren om onduidelijkheden tegen te gaan, daar sta ik voor.
“Durf ‘nee’ te zeggen. Een schaap met vijf poten ga je nooit vinden.”
Het stukje Rachida
Zoals ik al schreef, probeer ik altijd een stukje ‘Rachida’ te verwerken in mijn communicatie. Ik hoor je denken: wat is dat dan? Mensen vooruit helpen, dat doe ik graag. Daarom ben ik altijd nauw betrokken bij ieder proces. Op deze manier creëer ik een vertrouwensband en voelt men zich gehoord en gezien. Dat geeft mij de kans om inzichten te bieden. Hoe ik dat doe? Vragen stellen, luisteren en doorvragen. Waarom past deze baan bij jou? Heb je hier aan gedacht? En waarom juist deze keuze? Ik vind het mooi om mensen te verrassen, maar zeker ook de organisatie. En kijk echt naar de intrinsieke drijfveren en minder naar het cv. Hier ligt mijn kracht.
“Ik verras graag mensen door inzichten te geven. Inzichten zoals waarom deze baan wel of niet bij de hem of haar past.”
Sterke merknaam helpt
Natuurlijk werkt de gevestigde merknaam van NS in het voordeel, wanneer het gaat om het werven van personeel. Dat betekent niet dat NS achteroverleunt en niet investeert in Employer Branding. Dat doen ze zeker! NS wil een goede en degelijke werkgever zijn die voorop loopt in de verduurzaming van Nederland. Interessante onderwerpen waarom mensen bewust kiezen voor NS. Ik denk sowieso dat, het volledig achter het merk staan, een voorwaarde is om een goede collega te zijn.
“Een minimale voorwaarde om een goede collega te zijn? Sta altijd volledig achter het merk.”
The War on Talent continues
Employer Branding en diversiteit zie ik als dé belangrijkste trends en ontwikkelingen in het recruitmentvak. Ondanks dat Employer Branding veel op de agenda staat, onderschatten bedrijven nog steeds hoe belangrijk dit is. Het tekort aan talent gaat nog wel even duren, dus als organisatie moet je creatief en innovatief blijven om nieuwe medewerkers te trekken. Vergeet daarin niet de aansluiting met de doelgroep. Jouw doelgroep is het allerbelangrijkst.
“Het tekort aan talent blijft nog wel even duren. Ben dus creatief en innovatief in het werven van nieuwe medewerkers.”
Bouwen aan recruitmenttoekomst
Adviseren in recruitmentstrategie, Employer Branding met doorvertaling naar campagnes en thema’s in recruitmentland. Het meebouwen aan een recruitmentproces. Dat wil ik! Hoe mooi is het als je een plan neerlegt waar de behoefte van de klant en kansen in de markt samenkomen. Op die manier wil ik mijn toegevoegde waarde laten zien als interimmer.
En waarom ik voor Yellow Rockets koos? Simpel! Het is een ontzettend mooie club met gedreven en ambitieuze mensen. Een team waar ik écht onderdeel van ben. We investeren in en met elkaar, dat maakt het leuk. Waarbij het menselijke aspect voor mij de doorslaggevende factor was. Dus op zoek naar een leuke plek of wil je een interim-Recruiter met persoonlijke aanpak? Je weet ons te vinden!