Interview met Tom Diebels
In twee derde van alle Nederlandse huishoudens prijkt een Berkvens deur. Niet gek dat de organisatie groeit met de huidige vraag naar woningen. Het gevolg? Een forse toename van het aantal openstaande vacatures. Daarmee steeg ook de noodzaak naar het (snel) vinden van goed personeel, en sloeg de deur naar een nieuw interim recruitmentavontuur voor mij open. Vier maanden verder is Berkvens elf nieuwe collega’s rijker.
Binnenkijken bij verschillende bedrijven
Berkvens is alweer mijn tweede opdracht bij Yellow Rockets. Hiervoor zat ik bij Wienerberger, ook een interim recruitmentopdracht. Twee bedrijven in dezelfde branche, maar toch zo anders van elkaar. Wienerberger vraagt met haar 1100 medewerkers en verschillende vestigingen om een andere aanpak dan Berkvens met 450 medewerkers en één vestiging. Dat maakt het interimwerk ook zo leuk. Je mag ‘legaal’ meedenken over recruitment bij verschillende bedrijven.
“Iedere opdracht en of klant vraagt om een andere aanpak. Dat maakt het werk als interimmer leuk.”
Dezelfde vraag, andere aanpak
Iedere klant is anders, ook wanneer de hoofdvraag – recruitment – hetzelfde is. Als interimmer kijk je waar kansen en mogelijkheden liggen voor de klant. Hoe sterk is de merknaam? Wordt het bedrijf gepromoot als interessante werkgever? En is er een samenwerking met scholen? Je geeft advies en schrijft voorstellen. Dit alles om de klant zo goed mogelijk te helpen en iets neer te zetten wat werkt.
Potentie voor papiertje
Bij beide opdrachten opereerde ik binnen een schaarse markt: de maakindustrie. Een markt die vraagt om specialisten waarbij harde functie-eisen heel normaal zijn. Dit maakt recruiten uitdagend, maar dat vind ik juist leuk. Om succesvol collega’s te werven kijk ik daarom altijd naar potentie. Over welke vaardigheden/skills/talenten beschikt de kandidaat? Waarin wil hij of zij groeien? En wat kan een organisatie doen zodat een kandidaat (wel) past? Mist een kandidaat een certificaat of opleiding? Dan kijken we samen met de opdrachtgever of we de kandidaat kunnen opleiden of laten groeien in de functie. Bovendien is het veel duurzamer, leuker en constructiever om op deze manier nieuwe collega’s gezamenlijk te werven. Iemand die alles heeft ga je nooit vinden, zeker niet in de huidige markt.
“Mist een kandidaat een certificaat of opleiding? Dan kijken we samen of we de kandidaat kunnen opleiden. Dit maakt werven van nieuwe collega’s duurzamer, leuker en constructiever.”
Van Sales Support naar werkvoorbereider
Laatst had ik een kandidaat voor de functie Sales Support Medewerker op gesprek die graag Werkvoorbereider wilde worden. Samen gingen we in gesprek om te kijken of de functie paste, zowel op werkgebied als persoonlijk. De conclusie: het was een match. Natuurlijk is deze mogelijkheid klant afhankelijk. Bij Berkvens kijken ze ook verder dan alleen het cv. Dit werkt niet alleen prettig, maar resulteert ook in meer matches.
Focus op wat werkt
De kunst van recruitment draait om het aanspreken van de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste plaats en op de juiste toon. Doe je dat goed? Dan kan een match snel gaan. Ook al klinkt het logisch, eenvoudig is het niet.
Om de juiste kandidaat te vinden, moet je goed kijken welke kanalen en middelen je tot je beschikking hebt. LinkedIn of Facebook? Samenwerken met een extern bemiddelingsbureau of inzetten op Employer Branding? Online adverteren of vacatureteksten schrijven met (Google) zoekwoorden? Goed recruitment kost tijd, energie en doorzettingsvermogen. Soms lijkt niets te werken, hoe goed je strategie ook is. Leer hiervan, stuur bij en haal energie uit de successen die je wél haalt. In mijn geval betekende dat elf nieuwe Berkvens-collega’s in vier maanden tijd.
“Haal je energie uit successen, want soms lijkt niets te werken. Goed recruitment kost tijd, energie en doorzettingsvermogen.”
Van operationeel naar strategie, dat is mijn doel
Iets achterlaten, dat is écht wat ik wil. Precies om die reden koos ik voor het werk als interimmer. Mijn doel? Senior recruiter worden voor tactische en strategische recruitmentopdrachten. Kortom: meer focus op de lange termijn, adviezen schrijven en recruiten op zwaardere rollen.
Voordat ik zover ben, heb ik nog een aantal stappen te maken. Hierin helpt Yellow Rockets. Ze denken mee over strategische recruitmentoplossingen voor de klant en hoe ik dit kan formuleren. Kennisverdieping- en verbreding komt terug in het cursus- en opleidingsaanbod wat Yellow Rockets actief aanbiedt. En tijdens maandelijkse kennissessies leer ik van mijn mede Rocketeers door gezamenlijk praktijkcasussen te bespreken. Recruiten kan ik en vind ik leuk, nu is het zaak om de vervolgstap te maken.
“Door de kennisavonden, trainingen en begeleiding vanuit Yellow Rockets blijf ik mezelf ontwikkelen om mijn doel, doorgroeien naar senior recruiter, te behalen.”