Vierhonderd mensen tekort? Dan is er werk aan de winkel. Als interim Recruiter werk ik bij een internationale organisatie en marktleider op het gebied van Supply Chain. Hier ben ik verantwoordelijk voor alle vacatures van vijf verschillende sites (warehouses). De organisatie groeit enorm dus mijn uitdaging is helder: het aantrekken, werven, enthousiasmeren en aannemen van nieuwe collega’s. Een vraagstuk waar ik al mijn energie in kwijt kan.
Ken je gesprekpartner
Zodra ik start bij een nieuwe opdracht begin ik altijd met het leren kennen van de organisatie en medewerkers. Wat vinden zij belangrijk, welke dynamiek heerst er en wat verwachten we van elkaar? Ik wil de klant aanvoelen en snappen wat de organisatie nodig heeft. Dit lukt alleen door met elkaar in gesprek te gaan. Hoe beter je de vraag en organisatie begrijpt, hoe beter de match.
“Hoe beter je de vraag én organisatie begrijpt, hoe beter de match.”
Begrijpen wat er speelt
Recruitment blijft recruitment, of je nu een leraar, technicus of salesmanager zoekt. Het verschil zit hem in het vinden van de juiste persoon. Als professional weet je hoe je kandidaten moet vinden, maar daarmee maak je niet direct de perfecte match. Wil je dat voor elkaar krijgen? Dan moet je de organisatie én personeelsvraag begrijpen. Zeker wanneer je werkt in Supply Chain of een bedrijf met een complex primair proces.
“Recruitment blijft recruitment, het verschil zit hem in het vinden van de juiste persoon.”
Daarom plande ik in mijn eerste week, op locatie, gesprekken met alle vijf de HR- en Business Managers van de verschillende warehouses. Tijdens deze gesprekken luister ik, stel vragen en gebruik mijn gezonde (recruitment) verstand. Zo leer ik wat, wanneer en waar personeel nodig is om succesvol nieuwe collega’s te werven.
Gebrek aan tijd vraagt om vindingrijkheid
Binnen een bedrijf waar een draaiend primair proces het belangrijkste is, is tijd soms een uitdaging. Stilstaan bij de personeelsbehoefte schuift daardoor soms onbedoeld naar de achtergrond. Alle vijf mijn gesprekken op locatie werden dan ook gecanceld door andere prioriteiten. Mijn doel is om duurzame matches te maken voor de lange termijn, dus die inzichten zijn wel cruciaal in dit proces. Is tijd een uitdaging? Maak het efficiënt en ga dan voor bijvoorbeeld Teams-meetings.
“Alle vijf gesprekken werden gecanceld. Laat je niet uit het veld slaan en zoek naar passende oplossingen.”
Inzicht geeft uitzicht
Binnen twee weken had ik alsnog iedere HR- en Business Manager gesproken. Ik kon aan de slag met gericht recruiten voor de warehouses. Een bijkomend voordeel van gesprekken is dat je vaak verbetermogelijkheden signaleert. Een klant huurt de interimmer in voor zijn of haar specialisme. Dus dat is precies wat ik deed (en doe) met de kansen die ik zie voor een meer uniform recruitmentproces. Ik pak het voortouw, geef advies en manage de verwachtingen.
Primair versus secundair
Verwachtingsmanagement is een super essentieel onderdeel. Warehousing, de dienstverlening van mijn huidige opdracht, verzorgen zij uit de naam van de klant. Tevreden klanten bepalen het succes van de organisatie. Het is belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat en weet vanuit welke naam je opereert. Als Recruiter zorg ik voor voldoende vakbekwaam personeel. Dan is het wel zo handig dat je weet wat je van elkaar verwacht. Wie doet wat, wie spreekt de kandidaten, hoeveel gesprekken vinden er plaats en hoe verloopt het proces van begin tot eind. Dit zijn enkele voorbeelden om de verwachtingen goed te managen.
“Tevreden klanten bepalen het succes. Verwachtingsmanagement zoals wie doet wat, is daarom zo essentieel.”
Een uitmuntende journey
Ik vind dat je altijd een optimale ‘candidate experience’ moet neerzetten. Als recruiter ben je dus van begin tot eind aangehaakt in het sollicitatieproces van de kandidaat. Het proces komt voor mij tot een ‘einde’ op het moment dat de kandidaat in dienst komt. Zo begeleid je de kandidaat optimaal en adviseer je tegelijkertijd de HR businesspartner. Wat mijn aanpak heeft opgeleverd? Binnen acht weken heb ik onder andere drie hoge managementfuncties opgevuld.
Interim recruitment, daarom koos ik ervoor
Ik miste nieuwe energie. Prikkels die ik krijg van nieuwe dingen leren. Daarom ben ik in het voorjaar van 2021 overgestapt als Rocketeer bij Yellow Rockets. Nu werk ik voor een internationaal Supply Chain organisatie, en over een half jaar werk ik waarschijnlijk voor een andere opdrachtgever. Het is leuk dat ik word ingezet op basis van mijn expertise: recruitment. Ik krijg de kans om het initiatief te nemen op mijn vakgebied, dus zeker niet alleen het invullen van de klantbehoefte. Het is veel meer dan dat.
“Het is leuk dat ik word ingezet op basis van mijn expertise: recruitment.”
Als interim Recruiter haal je het beste uit jezelf, word je continu uitgedaagd en vervul je daardoor onwijs leuke en uitdagende rollen. En waarom dan bij Yellow Rockets, onderdeel van LinkedLabels? Bel ons maar eens, je voelt je direct thuis!